Forretningshemmeligheter, lojalitetsplikt og konkurranse

Hålogaland lagmannsretts dom LH-2024-73172 gir viktige avklaringer om hvordan norske domstoler vurderer brudd på lojalitets- og konfidensialitetsplikt, samt rettsstridig utnyttelse av forretningshemmeligheter i næringslivet. (Anke over dommen ble nektet fremmet av Høyesterett.) Saken illustrerer særlig grensene for hva som anses som forretningshemmeligheter,hvordan slike hemmeligheter kan beskyttes, og hvilke handlinger som kan utløse erstatningsansvar. Dommen er relevant for alle som driver virksomhet hvor ansatte har tilgang til sensitiv informasjon, og for selskaper som vurderer å rekruttere nøkkelpersonell fra konkurrenter

Rudi Mikal Christensen

Advokat / Partner

Sakens kjerne

Saken gjaldt krav om erstatning etter at en sentral ansatt i Marine Supply AS hadde deltatt i planleggingen av et konkurrerende selskap, og i den forbindelse brukt interne regnskaper fra arbeidsgiver. Det ble også vurdert om det forelå brudd på markedsføringsloven og god forretningsskikk, samt om det var grunnlag for erstatning eller vederlag.

Hovedpunkter og prinsipielle slutninger

1. Hva er en forretningshemmelighet?

Retten presiserer at forretningshemmeligheter omfatter opplysninger som ikke er allment kjent eller lett tilgjengelige, har kommersiell verdi fordi de er hemmelige, og hvor innehaveren har truffet rimelige tiltak for hemmelighold. Interne regnskaper med detaljert informasjon, som ikke er tilgjengelig for andre enn ledelsen, kan være forretningshemmeligheter.

"Begrepet «forretningshemmelighet» er definert i forretningshemmelighetsloven § 2. Det sikter til «opplysninger» som er «hemmelige i den forstand at opplysningene ikke som helhet, eller slik de er satt sammen eller ordnet, er allment kjent eller lett tilgjengelig», som har«kommersiell verdi fordi de er hemmelige» og som «innehaveren har truffet rimelige tiltak for å holde hemmelige»..."

2. Grensen mellom erfaring og hemmeligheter

Retten understreker at det er et viktig skille mellom arbeidstakerens personlige erfaring og kunnskap, og bedriftens forretningshemmeligheter. Erfaring og ferdigheter man har opparbeidet seg, er ikke beskyttet som forretningshemmeligheter og kan fritt benyttes i ny virksomhet.

"Som nevnt er det presisert i forretningshemmelighetsloven § 2 andre ledd at «alminnelige erfaringer og ferdigheter som en arbeidstaker har tilegnet seg under et ansettelsesforhold»,ikke utgjør en forretningshemmelighet."

3. Lojalitetsplikt og forberedelse til konkurranse

Dommen slår fast at ansatte har en lojalitetsplikt overfor arbeidsgiver så lenge arbeidsforholdet består, inkludert i oppsigelsestiden. Det er likevel adgang til å forberede overgang til ny virksomhet, så lenge dette ikke skader arbeidsgiver eller innebærer bruk av forretningshemmeligheter.

"Arbeidstakars lojalitetsplikt og forbodet mot konkurrerande verksemd... betyr ikkje at planlegging og førebuingar til nytt arbeidsforhold eller konkurrerande verksemd utan vidare er illojalt overfor arbeidsgjevar. Omsynet til mobilitet på arbeidsmarknaden og framtidig leve veg for tidlegare arbeidstakarar må vere ein verdi som prinsipielt må vege tungt."
(Tore Lunde, God forretningsskikk næringsdrivande imellom, 2021)

4. Bruk av forretningshemmeligheter og ansvar

Retten fant at det hadde skjedd et inngrep i forretningshemmeligheter ved at interneregnskaper ble brukt for å kvalitetssikre et budsjett for en potensiell konkurrent. Dette var i strid med markedsføringsloven og lojalitetsplikten.Likevel ble det ikke tilkjent erstatning for driftstap eller vederlag, fordi informasjonen ikke ga vesentlig mer verdi for konkurrenten, og det ikke var påvist økonomisk tap.

"Lagmannsretten er enig med Marine Supply i at slik tilegnelse og bruk av Marine Supplys interne regnskaper for å verifisere og kvalitetssikre tankbåtbudsjett for de påtenkte, konkurrerende selskap var i strid med markedsføringsloven § 28."

5. Erstatning for påførte kostnader

Selvom det ikke ble tilkjent erstatning for driftstap, ble det tilkjent erstatning for nødvendige kostnader til oppfølging og sikring etter at bruddet ble oppdaget, som utgifter til ekstern bistand og undersøkelser.

6. Ingen erstatning for tap ved etablering av ny virksomhet

Dersom en tidligere ansatt i oppsigelsestiden forbereder etablering av konkurrerende virksomhet, men ikke bruker forretningshemmeligheter eller skader arbeidsgiver,vil dette normalt ikke gi grunnlag for erstatning.

Oppsummering

Dommen gir følgende hovedpunkter for næringslivet:

●       Forretningshemmeligheter må identifiseres, beskyttes og håndteres aktivt.

●       Ansatte kan ta med seg erfaring, men ikke bedriftens hemmelige informasjon.

●       Lojalitetsplikten varer ut oppsigelsestiden, men gir rom for forberedelser til ny virksomhet.

●       Bruk av forretningshemmeligheter i konkurrerende virksomhet kan gi erstatningsansvar, men det må påvises faktisk skade eller vinning.

●       Nødvendige kostnader for å sikre virksomheten etter brudd på lojalitets- eller konfidensialitetsplikt kan kreves erstattet.

 

Denne dommen gir dermed viktige retningslinjer for hvordan selskaper bør håndtere og beskytte sine forretningshemmeligheter, og hvordan man bør opptre ved rekruttering av nøkkelpersonell fra konkurrenter. Dersom man er i tvil om hvordan en skal gå frem, eller mener at en konkurrent har forbrutt seg mot retningslinjene som oppstilles over, anbefaler vi å innhente juridisk bistand.Vårt firma har lang erfaring med denne type tvister og har bistått i slike tvister både for de ordinære domstoler og i internasjonal voldgift.