Kjøp mellom privatpersoner

Kjøp mellom privatpersoner er svært vanlig, enten det gjelder kjøp av bruktbil, møbler eller elektronikk. Mange tenker ikke over at også slike kjøp er juridisk bindende, og at partene har både rettigheter og plikter etter loven. I denne artikkelen forklarer vi de viktigste reglene som gjelder når du kjøper mellom privatpersoner, og hva du bør være oppmerksom på som kjøper.

Mari Kristensen

Advokat

Kjøpsloven

Ved salg mellom privatpersoner er det i utgangspunktet kjøpsloven som regulerer forholdet. Til forskjell fra forbrukerkjøpsloven, som gjelder ved kjøp fra næringsdrivende, kan partene etter kjøpsloven avtale seg bort fra lovens bestemmelser. Som kjøper bør du dermed være oppmerksom på at selger ikke forsøker å ta inn avtalevilkår som strider med loven, uten at du selv forstår og samtykker til det.

Avtalegrunnlag

Ved kjøp mellom to privatpersoner foreligger det som regel ingen formell kontrakt. Uavhengig av om kjøpet skjer fysisk eller via internett, inngås det en avtale som er bindende for begge parter. Avtalen baserer seg på informasjonsutvekslingen mellom partene og på opplysningene i annonsen selger eventuelt har lagt ut.

Hvilke forventninger kan du ha til en brukt vare?

Ved kjøp av brukte varer kan du ikke forvente at varen er i samme tilstand som om du hadde kjøpt den ny fra butikken. Det stilles likevel krav etter kjøpsloven om at tvaren skal være i samsvar med de opplysningene selger gir, og det som ellers følger av avtalen mellom dere. Varen skal også passe til de formål den vanligvis brukes til, med mindre noe annet er avtalt eller oppgitt av selger.

Dersom varen ikke fungerer slik en tilsvarende vare normalt skal fungere, eller ikke har den kvaliteten selger har opplyst om, foreligger det normalt en mangel.

Varer solgt med «som den er» forbehold

Det hender at selgere tar forbehold i annonsen om at tingen«selges som den er» eller ved lignende formulering. Et slikt forbehold er ment å beskytte selger dersom det er usikkerhet rundt tingens tilstand, men det fritar ikke selger for alt ansvar.

Det kan foreligge mangel til tross for et «som den er»-forbehold, dersom tingen er vesentlig dårligere enn kjøper hadde grunn tilå forvente ut fra prisen og øvrige omstendigheter. Mangel vil også foreligge dersom selger holder tilbake eller gir feilaktige opplysninger om varen som han eller hun burde kjenne til, og som kan antas å ha innvirket på kjøpet. I slike tilfeller kan selger holdes ansvarlig, og du som kjøper kan gjøre et mangelskrav gjeldende.

 

Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel, har du som kjøper rett til å reklamere på kjøpet. Å reklamere betyr at du informerer selger om at varen har en mangel, og at du vil fremme et krav som følge av dette.

Reklamasjon må foretas innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde oppdaget mangelen. Hva som er «rimelig tid» beror på en konkret vurdering av forholdene i saken. For å være på den sikre siden bør en reklamere innen to måneder og så raskt som mulig.

Reklamasjon må også foretas innen en absolutt frist på 2 år fra den dag du som kjøper overtok varen fra selger.

Dersom du reklamerer for sent, har det ingen betydning at det faktisk foreligger en mangel; retten til å gjøre et krav gjeldende vil være bortfalt. Det er derfor viktig å reagere raskt dersom du mistenker feil eller mangler på varen som kan spores tilbake til selger.

Det finnes ingen angrerett ved kjøp mellom privatpersoner. Reklamasjon ved mangler er dermed eneste måten du kan sikre deg dersom varen ikke er som lovet.

 

Hva du kan kreve

Ved reklamasjon overfor en privat selger kan man hovedsakelig kreve avhjelp (retting eller omlevering), prisavslag eller heving.

Avhjelp vil kun være aktuelt der dette ikke medfører urimelig kostnad eller ulempe for selger. Selv om du som kjøper ikke ønsker avhjelp, har selger som hovedregel rett til å forsøke å avhjelpe mangelen før det blir snakk om prisavslag eller heving, forutsatt at det kan skje uten vesentlig ulempe for kjøper. Omlevering er sjeldnere ved bruktkjøp, men kan være aktuelt dersom selger kan levere tilsvarende.

Prisavslag etter kjøpsloven skal gjenspeile verdiforskjellen mellom varen i mangelfull tilstand og i kontraktsmessig tilstand.

Heving av kjøpet er kun aktuelt dersom mangelen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd. Om mangelen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd må avgjøres konkret i hver sak, basert på en helhetsvurdering av blant annet feilens art og omfang, betydningen for kjøper, og muligheten for avhjelp. Kjøper du for eksempel en mikrobølgeovn som skulle være i fungerende stand, men som ikke skrur seg på, har du normalt rett til å heve kjøpet. Ved heving skal varen normalt leveres tilbake til selger i tilsvarende stand som da du overtok den, og selger skal tilbakeføre kjøpesummen.

 

Kjøpers undersøkelsesplikt

Som kjøper har du en plikt til å undersøke tingen etter at du har overtatt den, for å forsikre deg om at den er i forsvarlig stand ut fra det som er opplyst i annonsen og ellers fra selger. Dersom du ikke undersøker varen tilstrekkelig etter levering, kan det få betydning for når reklamasjonsfristen begynner å løpe. Fristen begynner å løpe når du faktisk oppdager mangelen,eller når du burde ha oppdaget den ved forsvarlig undersøkelse etter levering. Det er derfor viktig å undersøke varen så snart som mulig, slik at du oppdager eventuelle mangler i tide og får reklamert før fristen går ut.

 

Trenger du en vurdering?

Har du kjøpt en mangelfull vare, eller er usikker på hvilke rettigheter du har? Bruk kontaktskjema på www.advokatfirmaetfinn.no så tar vi kontakt så snart som mulig. Du kan også nå oss på telefon +47 992 94 000 eller e‑post post@advokatfirmaetfinn.no.

Vi tilbyr effektiv gjennomgang av saken og gir deg en tydelig plan for veien videre.

Artikkelforfatter: Emma Valør Noreng